Experiment #2: Jobs van de Toekomst

09-10-2017

HotSpotLab is opgericht om uitvoerende dienstverlening te vernieuwen. Dit doen wij onder andere door te experimenten: een tikkeltje provocatief, maar altijd met een duidelijk doel.  Afgelopen maandag 9 oktober was het weer zover…  Bij onze vertrouwde spot Abel’s Deli op Utrecht Centraal stonden we samen partners NS, Gemeente Utrecht, USG Restart, Hago en PropTechNL klaar voor het tweede experiment van dit jaar: Jobs van de Toekomst.

Het experiment was drieledig.

Jobs om de reizigersperceptie te verhogen

Een van de belangrijkste factor waarop wordt gestuurd op Utrecht Centraal  is (sociale) veiligheid op het station. Hoe ervaren reizigers dit? Hoe kunnen we de reizigersperceptie verbeteren?

Servicehelden testten een job van de toekomst in de praktijk. Het ging hierbij om taken die mensen aanvullend of in plaats van hun huidige taken kunnen doen. Zij kruipen dus in de ‘huid van de dienstverlener’.

 

Customer journeys onthullen nieuwe jobs en kansen

Een aantal mensen ging meelopen in een Customer Journey over het stationsgebied. Deze mensen ‘kruipen in de huid van de bezoeker’, van waaruit zij op zoek gaan naar andere banen van de toekomst.

We onderzoeken de gaten in het huidige aanbod van dienstverlening? Waar loopt de reiziger nu tegen aan? Waar zijn zij het meeste bij geholpen?

Vind de magie buiten je comfortzone?!

Zij die tijdens het event een service uitvoeren, zetten een flinke stap buiten hun comfortzone. Ze verrichten ander werk dan hun hun dagelijkse taken en verantwoordelijkheden. Hoe voelt dat? Welke uitdagingen en frustraties kom je daarbij tegen? Zijn er pijnpunten of frustraties die verholpen of vermeden zou kunnen worden?

Dit onderdeel van het experiment leert ervaren van weerstand en versnelling bij implementatie van verandering op de werkvloer.

En wat hebben we ervan geleerd?

Hieronder vind je de bevindingen in een notendop. Ben je benieuwd naar het whitepaper? Stuur even een berichtje naar hello@hotspotlab.nl.

Omdat je niet veel wijzer wordt van meningen en aannames, maar veel beter uit kan gaan van feitelijke observaties en ervaringen. Dit geldt helemaal voor de wereld van innovatie.. een wereld waarin we met meer onzekerheden moeten werken dan in veel andere velden. Dan is het zaak om risico’s zo klein mogelijk te maken;  onder andere door zoveel mogelijk aannames om te zetten in feiten..  Een uitermate geschikte manier om dit te doen is door te experimenteren!

Leave a Comment